Na een auto-ongeluk verloor Vayen (26) het overzicht over haar financiën. De rekeningen stapelden zich op en de drempel om de brievenbus open te doen werd steeds hoger. ‘De brief met het aanbod van Op tijd erbij kwam precies op het goede moment.’
Tot een jaar geleden had Vayen haar leven goed op de rit. Maar ze raakte het overzicht kwijt nadat ze bij een auto-ongeluk een zware hersenschudding en nek- en schouderklachten opliep. ‘Doordat ik niet kon werken, viel de structuur in mijn week weg,’ vertelt ze. ‘Complete dagen gingen aan mij voorbij. Een hersenschudding en ADHD is geen fijne combinatie.’
“De brievenbus openmaken werd een heikel punt, want ik kreeg steeds meer aanmaningen.”
Brievenbus
Steeds vaker kreeg Vayen een herinneringsmail. ‘Ik las ze en zodra ik de telefoon weglegde, was ik het weer kwijt. De brievenbus openmaken werd een heikel punt, want ik kreeg steeds meer aanmaningen. Ik heb een goed salaris, maar toch moest ik elke maand mijn ouders om hulp vragen. Zij hebben het niet breed, dus ik vond het verschrikkelijk om daar elke keer naar toe te gaan en mijn hand op te houden.’
Vayen wist dat ze zo niet door kon gaan. ‘Toen kwam de brief met het aanbod van Op tijd erbij, precies op het goede moment. Ik zag op de website dat het een initiatief van de gemeente is. Ik dacht: ‘nu ben ik gek als ik dit niet aanpak’.
Al snel kon ik terecht bij Geldloket. De medewerker, Michelle, stelde me om mijn gemak. Ze zei: ‘Luister, ik snap dat dit vervelend voor je is, maar je hebt de eerste stap genomen. Je bent echt niet de enige. Ze hebben Geldloket echt niet speciaal voor jou opgericht.’ Toen viel het gevoel van gêne van me af.’
Budgetcoach
Michelle stelde voor dat Vayen hulp zou krijgen van een budgetcoach. ‘Ik zei meteen: ‘Ja, dat wil ik heel graag.’ Ik had het niet beter kunnen treffen.’ De eerste periode kwam de coach elke week bij Vayen thuis. Samen ruimden ze de bak uit die tjokvol rekeningen in de kast stond. Terwijl de budgetcoach de papieren sorteerde, belde Vayen de instanties. Dat bleek makkelijker te gaan dan gedacht: ‘Ik wist niet dat je gewoon kan zeggen: ‘Ik heb het geld niet, kan ik uitstel krijgen?’
Inmiddels is Vayen helemaal bij met de achterstallige rekeningen. Onterecht ontvangen zorgtoeslag heeft ze terugbetaald en de roodstand is ook bijna opgelost. ‘Daarna kan ik eindelijk mijn ouders terugbetalen.’
Met een overzicht van haar coach checkt Vayen elke maand of alles is betaald. ‘Ik krijg vrijwel geen rekeningen meer in mijn e-mail. Bijna alles gaat via de automatische incasso. Ik zet elke maand een bedrag opzij voor benzine, zodat ik altijd kan tanken als dat nodig is. Ik heb een buffer voor onverwachte kosten. Ik heb overzicht.’
“Ik voel me nu zo relaxt. Eerder zat ik vast in de stress, nu kan ik me weer ontwikkelen.”
Kies voor jezelf
De stress die Vayen door de geldzorgen voelde, is weg. ‘Ik voel me nu zo relaxt. Eerder zat ik vast in de stress, nu kan ik me weer ontwikkelen. Ik ben net aan een nieuwe opleiding begonnen. Tegen mensen die net als ik het aanbod van Op tijd erbij krijgen, zeg ik: doe het! Zet je trots opzij en kies voor jezelf. Aanvaard de hulp zodat er in je hoofd ruimte komt voor ontwikkeling, plezier en andere dingen.’
*Vayen is een verzonnen naam. Geldloket beschermt de privacy van zijn cliënten.